lørdag 11. august 2012

Musvåk? nei, en hønsehauk.

Når vi har vært ute og pakket ved, har vi ofte hørt en fugl som har skreket som en nyfødt kattunge.
Etter endt økt i går traff vi på en fuglekikker som var i området for å ringmerke fugler. Han fortalte at han hadde sett en musvåk som drev og skrek i luften. Dermed ble mysteriet løst. I dag var den så generøs at jeg fikk tatt et bilde, riktignok var den høyt oppe i luften, men morsomt likevel å endelig få mer enn et glimt av den.
Redigert 21/8: Fikk en kommentar på dette innlegget i dag, og det viser seg at dette er ikke musvåken (som vi også har hørt) men en ung hønsehauk. Jaja, vi har mere ved å pakke der ute, så da får jeg håpe at musvåken også vil la seg avbilde...
Vi fikk også se nøtteskrika. Ble ikke så godt bilde av den, for den var også litt langt borte. Men her er den.

4 kommentarer:

  1. Det var ihvertfall mye bedre enn det bildet jeg har av nøtteskrike!

    SvarSlett
  2. To spennende fugler du har fått bilde av, disse har ikke jeg, flott fortellinng og fin dokumentasjon.

    Ottar

    SvarSlett
  3. Hei! Det ser ut som at dere har sett forskjellige fugler. Du har fått bilde av en ung Hønsehauk. Halen er for lang til å være Musvåk, i tillegg til at formen på vingene er forskjellig fra Musvåk. Musvåken ville også hatt andre tegninger på undersiden. Flott fluktbilde uansett!
    John

    SvarSlett
  4. Det kan godt hende, når jeg tenker meg om så var nok skrikene til denne bittelitt mer hese. Men da må jeg visst inn og redigere!

    SvarSlett