onsdag 16. mai 2012

Pastasjutta:D

Pastasjutta er en "familiær" variant av Pasta Schuta. Her i huset er den barnas klare favoritt av middagsretter. Oppskriften finnes ikke, verken i kokebøker eller på nettet. Opphavet til den er ukjent, jeg tror den stod i et ukeblad for mange, mange år siden. Det er en lettlaget middagsrett som smaker veldig godt. Derfor vil jeg gjerne dele min variant med dere:)

 Du trenger: 1 pakke kjøttdeig, 400 gram. Den spes med 1 egg, 1 dl. melk, 1 ss. potetmel og 1 ts. bakepulver. (Ja, den blir saftig og god med bakepulver i). Først eltes kjøttdeigen med salt en stund, så tilsettes det andre i tur og orden. Tilsett litt pepper, litt muskattnøtt og litt paprikapulver. Jeg har gjerne 1/2  finhakket løk i .
 Kok spaghettien som anvist på pakken. 1/2 kg. blir i overkant til 4 voksne og 2 barn. Tilpass mengden etter det som du pleier å koke til pastaretter.
 Sil vannet av og ha spaghettien i en smurt ildfast form.
 Riv gulost eller bruk ca 1/2 pakke ferdig revet. (Husk, det er ikke ost alt som smelter)! Jeg spanderer alltid skikkelig ost.
 Smør 1/2 glass tomatpuré over spaghettien.
 Strø osten over. Hold igjen litt til å ha oppå kjøttdeigen. Smør kjøttdeigen over og ha resten av osten oppå.
Stekes i ovnen ved 200 grader til kjøttdeigen er gjennomstekt, 1/2 til 3/4 time. Kommer litt an på hvor tykt laget med kjøttdeig er. Her har jeg laget dobbel porsjon og den fikk steke i nesten 1 time, for laget med kjøttdeig ble ganske tykt. Pass på så den ikke blir brent oppå. Ostetoppingen kan has på etter steking. Den smelter på varm kjøttdeig.
Pastasjuttaen kan godt serveres med en enkel grønn salat, kinakål, tomat og agurk f. eks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar