mandag 14. mai 2012

Retrostrikk


Oppskriften er fra et hefte fra Sandnesgarn fra slutten av 70-tallet. Da Tina var liten strikket jeg en slik i blått til henne. Nå er det jo populært med retro, og jakka er enkel å strikke. Den er allerede overrakt til en nybakt mamma.

Jakka strikkes i et stykke på tvers.
Jeg la opp 62 masker og strikket 3 pinner rett, deretter hullbord og 1 pinne tilbake.
Deretter strikket jeg og snudde etter 16-32-42-52 masker og til slutt en omgang over hele maskene. Så snus det etter 52-42-32-16 masker. Mellom hvert felt er det hullbord.
Etter 4 felt strikket jeg ermene, da ble de 32 nederste maskene satt på vent og 35 nye lagt opp til ermer.
På rundpinne er dette enkelt, man trekker bare venstre pinne ut med de 32 maskene på og legger opp på den andre pinnen. Så strikkes det videre mens de 32 maskene hviler på midten av rundpinnen.
Ermene strikkes smalere nede ved å la 5 masker stå igjen på annenhver omgang. På salingen snus det når 20 og 10 masker står igjen,deretter strikkes hele maskene og til slutt snus når 10 og 20 masker står igjen ved halsen. Hullbord over 30 masker.
Ermene fikk 8 felt da jeg syntes at de ble for smale med 7 som oppskriften sa.
Ryggen skulle ha 8 felt.
Jeg laget 5 knapphull i de siste 3 omgangene, originaloppskriften skulle bare ha knytteband tredd gjennom øverste hullrad.
Brukte Lanett fra Sandnesgarn og pinne nr. 2,5.

1 kommentar:

  1. Herlige fasong på den jakken! Synd jeg ikke har min ennå...

    SvarSlett